gb.png
Etusivu

Keski-Savon Kauppapaikka on uusi virtuaalinen markkina-alusta alueen yrityksille

09.06.2020

Navitas Yrityspalvelut, alueen kunnat ja Hopia Group Oy lanseerasivat huhtikuussa 2020 Keski-Savon Kauppapaikan tukeakseen paikallisia kivijalkaliikkeitä ja muita yrittäjiä koronakriisissä. Virtuaalisessa markkinapaikassa keskisavolaiset yritykset voivat myydä ja markkinoida tuotteita ja palveluita, etsiä yhteistyökumppaneita tai perustaa ylläpidetyn verkkokaupan.

Keski-Savon Kauppapaikka on yhteinen verkkokauppaympäristö, jossa alueen yritykset ja kuluttajat kohtaavat toisensa turvallisesti ja helposti koronarajoituksista huolimatta. Sinne voivat liittyä jo toiminnassa olevat verkkokaupat sekä yritykset, jotka ovat aikeissa sellaisen perustaa. 

– Palvelulle on ollut suuri tarve, sillä moni yritys on väliaikaisesti menettänyt tärkeimmän myyntikanavansa koronatilanteen vuoksi, sanoo yritysasiantuntija Katja Niiranen Navitas Yrityspalveluista.

– Kaiken ahdingon keskellä on ollut ilo huomata, kuinka kuluttajissa ja toimijoissa on herännyt halu auttaa paikallisia yrityksiä. Vastaavanlaisia kauppapaikkoja onkin syntynyt valtakunnallisesti paljon. Me halusimme vastata paikalliseen tarpeeseen, jossa Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden palvelut sekä tuotteet löytyvät keskitetysti yhdestä paikasta.

Kauppapaikan valmistelu aloitettiin maaliskuun lopussa, ja jo huhtikuun alkupuolella vietettiin avajaisia. Verkkosivusto toteutettiin yhteistyössä varkautelaisen ICT-yrityksen, Hopia Group Oy:n kanssa, joka myös vastaa sivuston teknisestä ylläpidosta.

– Alusta rakennettiin hyvin nopealla aikataululla. Palvelen parhaillaan armeijan harmaissa, ja koko projekti saatiin käyntiin yhden viikkovapaani aikana, kertoo Hopia Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tiitus Hopia.

– Meillä oli Navitas Yrityspalveluiden kanssa alusta alkaen selvät sävelet, mihin suuntaan palvelua halutaan kehittää. Lisäksi minulla oli ollut jo kehitteillä vähän samankaltainen palvelu, joten suurin esityö oli tehty, hän lisää.

Sivustolle www.keskisavonkauppapaikka.fi voi päästä mukaan yritys, jonka kotipaikka on Keski-Savon alueella (Joroinen, Leppävirta, Pieksämäki, Varkaus). Liittyminen edellyttää verkkokauppaa tai sen perustamista. Yrittäjä voi lisätä jo olemassa olevan verkkokauppansa tiedot sivustolle maksutta, ja uuden verkkokaupan perustamisestakin syntyy vain pieni kustannus.

Hopia Group Oy tarjoaa Kauppapaikan ohessa yrityksille täysin ylläpidettyä verkkokauppapalvelua, jossa palveluntarjoaja hoitaa teknisen puolen ja tietoturvapäivitykset.

– Ylläpidetty verkkokauppa on usein yritykselle se selkein ratkaisu, jossa yrityksen tehtäväksi jää lähinnä kaupan sisällön muu toimittaminen. Ylläpidetyssä verkkokaupassa on tyypillisesti valmiina verkkopankkipainikkeet sekä muut yleisimmät maksutavat.

Verkkokauppaa tarvitaan myös korona-ajan jälkeen

Keski-Savon Kauppapaikkaan on toukokuun puoliväliin mennessä liittynyt jo yli 40 yritystä.

– Paikalliset yritykset ovat ottaneet Keski-Savon Kauppapaikan hyvin vastaan. Ensimmäiset lisäykset nettilomakkeen kautta tulivat jo sivujen julkaisupäivänä. Yrittäjät ovat olleet hyvillään, sillä vallitsevana aikana kaikki mahdollinen tuki ja markkinointi on heille arvokasta, Hopia kertoo.

Kauppapaikka ei ole tarkoitettu ainoastaan kuluttajien ja kauppiaiden väliseen yhteydenpitoon, vaan siellä voivat myös yrittäjät verkostoitua keskenään.

– Sivustolla on yhteistyökumppanihaku, jonka välityksellä yrittäjät voivat jättää ilmoituksia toisilleen etsiessään kumppania jonkun palvelun tai tuotteen toteuttamiseen.

Keski-Savon Kauppapaikka syntyi kriisitilanteessa, mutta yhteiselle kaupankäyntialustalle on suunnitelmia myös koronan jälkeiselle ajalle. Tiitus Hopia itse leikittelee ajatuksella, voisiko tulevaisuudessa olla vain yksi verkkokauppa, josta löytyisi lähialueiden yritysten tuottamia tuotteita ja palveluita.

– Palveluhan itsessään on kuluttajalle kätevä työkalu löytää paikallisia yrityksiä, joiden palveluita ja tuotteita voi tilata kätevästi myös verkon kautta. Keski-Savon Kauppapaikassa verkkokauppiaat on jaettuna sivustolle paikkakunnittain ja edelleen toimialoittain, joten etsimiseen ei mene aikaa. Google-haulla on mielestäni hieman haastava löytää verkkokaupallisia lähialueen yrityksiä, sillä usein on täytynyt melkein kuulla asiasta joko puskaradion kautta tai sosiaalisesta mediasta, Hopia pohtii.

– Kuluttajalle on lisäksi tärkeää saada henkilökohtaista palvelua nopealla toimituksella. Paikalliset yritykset mahdollistavat sen, mitä suuremmat verkkokaupat eivät välttämättä tee.