gb.png
Etusivu

Uniikkeja vaatteita Varkaudesta maailmalle

16.07.2018

Dream Circus Oy valmistaa ehta.-tuotemerkillä vaatteita, laukkuja ja kukkaroita, jotka ilmentävät savolaista alkuperää ja designia. Tuotteiden suunnittelu ja tuotteiden valmistusprosessi kankaiden valmistusta lukuun ottamatta tapahtuvat Suomessa.

Yritys työllistää tällä hetkellä toimitusjohtaja Kati Kraemerin sekä hänen siskonsa, myynti ja markkinointivastaava Laura Kemppaisen.

- Minä aloitin yritystoiminnan toiminimellä vuonna 2014. Kaikki lähti takkahuoneen nurkasta ja tein aluksi lähinnä tilausompelua. Innostuin kankaiden suunnittelusta ensin muille ja sitten aloin käyttää niitä myös omassa vaatetuotannossani, kertoo Kati Kraemer.

Kraemerin 14 vuotta nuorempi sisko tuli mukaan toimintaan aluksi opiskelujen harjoittelujaksojen myötä. Nyt hän on yhtiökumppani.

- Olen saanut alusta asti paljon tukea Navitas Yrityspalveluilta. Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus auttoi minua paljon kasvu- sekä rahoitusasioissa. Wäläkyn Piia Puotisen opastuksella perustin osakeyhtiön tämän vuoden alkupuolella, kun toiminta alkoi kasvaa voimakkaasti. Laura lähti osakkaaksi yritykseen. Toiminimelläni jatkan edelleen taidepuolen projekteja.

Tuella suuri merkitys

Kraemer kokee hyötyneensä myös mikroyritysten kasvukokonaisuus MikroGrowsta, jonka osatoteuttaja Navitas Kehitys Oy on. MikroGrown tavoitteena on ideoiden kaupallistamisen ja kasvun edistämisen nopeat kokeilut yritysten kesken, joita verkostossa toteutetaan. Pääroolissa ovat yrittäjät, asiantuntija-apuja tarjotaan tarpeen mukaan.

- MikroGrown Varkauden yhteyshenkilö Petra Ryymin on ollut coachinani yritystoiminnan kehittämisessä ja häneltä olen saanut paljon apua. On mukava, kun mukana on vierellä kulkija, jolta voi tarvittaessa kysyä neuvoja, Kraemer sanoo.

Tänä päivänä Dream Circus Oy:n liiketoiminta keskittyy naisten vaatteisiin. Suuri osa myynnistä tulee verkkokaupan kautta.

- Ensisijaisesti keskitymme vaatteisiin, mutta kyllä meiltä edelleen saa myös kankaita, joita jää yli omasta tuotannostamme. 75% myynnistä tulee verkkokaupasta ja 25% jälleenmyyjiltä sekä puodistamme Varkauden Kauppakadulta. Varkaus on kotikaupunki, ja haluamme pitää pääpaikkamme täällä.

Markkina-alueeksi koko maailma

.ehta-tuotemerkin päämarkkina-alue on tällä hetkellä Suomessa, mutta tavoitteena on laajentaa toimintaa maailmanlaajuiseksi. Tavoitteena on, että viiden vuoden päästä vaatteita myydään maailmanlaajuisesti.

- Meillä on jo yksi jälleenmyyjä jenkeissä ja elokuussa lähdemme Team Finlandin muoti- ja design-matkalle Tokioon kartoittamaan mahdollisuuksiamme Japanissa. Siellä voisimme kokeilla esimerkiksi pop up- tai shop in shop -liikettä

Kraemer näkee, että yrityksen valttikortteina myös maailmanmarkkinoilla ovat taustalla vallitseva ekologinen ajattelu, joka kiinnostaa ihmisiä enenevässä määrin, sekä korkea laatu.

- Kaikki kankaamme ovat luomua. Kankaat valmistetaan Euroopassa ja vaatteet ommellaan Suomessa. Olemme oikeita laatufriikkejä. Uudet materiaalit testataan ennen tuotantoa ja meidän tuotteemme eivät todellakaan ole mitään kertakäyttökamaa. Laadukkailla vaatteilla on myös jälleenmyyntiarvoa.

Yrittäjyyden Kraemer näkee hyvänä vaihtoehtona itselleen ja Kemppaiselle.

- Töitä saa tehdä paljon ja se, että itse sanelet kaiken, on sekä plussa että miinus. Aluksi yrittäjäelämä ahmaisi leijonanosan hereilläoloajasta, mutta nyt ajatuksena on yrittää pitää työajat kohtuullisina ja jopa lomailla välillä, Kraemer nauraa.