gb.png
Etusivu

Finnforellilla suuri kasvupotentiaali

21.06.2018

Finnforel Oy:n kalanviljelylaitoksen vihkiäisiä vietettiin Varkaudessa 3.5.2018. Vihkiäistilaisuudessa puhunut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä näkee toiminnassa suurta potentiaalia. Saimaan Tuore -tuotemerkillä tuotteitaan markkinoivan Finnforelin luova johtaja Jyrki Sukula uskoo myös vahvasti kasvuun.

leppä netti.jpgKiertovesikasvatetun kirjolohen koe-erä myytiin alkukeväästä pikaisesti loppuun. Varsinaisen tuotannon nyt käynnistyttyä suomalaisen kirjolohen tuotanto kasvaa kerralla kymmenellä prosentilla. 

– Finnforelin moderni kiertovesitekniikkaan perustuva laitos on yksityisen ja julkisen sektorin tavoitteellisen ja pitkäjänteisen yhteistyön tulos. Yrityksen ainutlaatuinen toimintakonsepti mahdollistaa koko tuotantoketjun mätijyvästä aina kaupan hyllylle sekä myös laajan teknologiakehityksen, sanoi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vihkiäispuheessaan.

Suuri merkitys kalataloudelle

Ministeri Leppä sanoo Varkauden kalalaitoksen kaltaisilla erikoistuneen elintarviketuotannon laitoksilla olevan suuri merkitys koko kalataloudelle.

– Kotimaisen kalan osuus ruokapöydässä on liian alhainen, ja sitä tulisi kasvattaa huomattavasti. Varkauden laitos vastaa tähän tarpeeseen. Tämänkaltaiset innovaatiot, kumppanuusmallit sekä tutkimus hyödyttävät sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Kotimaista kalaa tarvitaan lisää markkinoille ja valtakunnallisena tavoitteena on kalatalouden arvoketjua pysyvästi hyödyttävä kehitystyö.

Kansainvälistä potentiaalia

Ministeri näkee, että Finnforelilla on suuri kasvupotentiaali. Uusia investointeja toki hänen mukaansa tarvitaan, ja niihin hän myös kannustaa. Hallinnollinen prosessi jarrutti Varkauden laitoksen käynnistymistä, ja Lepän mukaan tilannetta halutaan jatkossa helpottaa.

– On tärkeää, että investoinnit etenevät, eikä hallinnollisen prosessin läpivienti hidasta tai estä niitä, ja toiminta pääsee joustavasti käyntiin. Puhdas, suomalainen ruoka on kasvava vientituotteemme, mutta alkutuotannon kannattavuus on kriittinen tekijä viennin menestyksessä. Meidän tulee saada aikaan toimivat ratkaisut, että onnistumme kansainvälisellä tasolla.

Uniikit tuotteet kiinnostavat

Finnforel Oy:n luova johtaja Jyrki Sukula kertoo myös uskovansa siihen, että oikein jalostetut, myydyt, markkinoidut ja brändätyt elintarvikkeet, kuten Saimaan Tuoreen lohifileet tulevat pärjäämään sekä meillä että maailmalla.

– Korkean lisäarvon omaavat uniikit tuotteet kiinnostavat asiakkaita. Halusin itse mukaan tähän bisnekseen siksi, että uskon vahvasti sen menestymismahdollisuuksiin ja kalanviljely alana kiinnostaa minua. Arvoketjumme kulkee mädistä haarukkaan ja olen pystynyt tarjoamaan tukea tuotteistukseen ja brändäykseen toisille, joilla on substanssiosaamista tältä alalta. Olemme miettineet koko kuvion tarkkaan alusta loppuun.

Vahvalla brändillä ala haltuun

kala netti.jpgFinnforel on panostanut Saimaan Tuore -brändiinsä. Sukula kertoo brändityön olleen perusteellista.

– Määrittelimme brändimme kulmakivet, jotka ovat tuoreus, helppous ja vaivattomuus. Teimme myös kuluttajatutkimusta ja testasimme erilaisia nimiä sekä graafisia ilmeitä. Kuluttajatutkimusten avulla brändimme jalostui veteen viittaavaksi sekä nimen että värien osalta. Havaitsimme tutkimuksissamme myös sen, että Suomesta puuttuu kuluttajien mielestä valtakunnallinen kalabrändi. Tunnetuin kala on norjalainen lohi ja tähän me haluamme ehdottomasti tehdä muutoksen.

Se, miksi Suomesta puutuu kalabrändi, johtuu Sukulan mukaan siitä, että kukaan ei ole aiemmin hoitanut tasaista virtaa tuotteita kuluttajille.

– Lohi on kala, joka ui vastavirtaan ja niin mekin haluamme toimia. Teemme asiat hieman eri tavalla, ja tästä muodostuu myös brändimme ydin. Tämän päivän kuluttaja on kiinnostunut paljon muustakin kuin hinnasta. Me panostamme ympäristöystävällisyyteen; tuotantoprosessissamme muovin määrä on minimaalinen, emmekä pakkaa tuotteita styroksiin, vaan kierrätettäviin pakkauksiin. Panostamme myös vaivattomuuteen kuluttajan näkökulmasta; tarjoamme helpon arjen elintarvikeratkaisun, joka on sekä terveellistä että proteiinirikasta. Tämä kaikki on osa tuotteemme tarinaa.

Viestintä on strategisesti tärkeää

Sukula kertoo, että Finnforel on panostanut viestintäänsä ja osallistunut aktiivisesti kalaan liittyvään keskusteluun.

– Olemme pyrkineet saamaan ihmisten tietoon sen, mitä alamme tekemään ja myös saavuttaneet valtakunnallista tunnettuutta olemalla aktiivisia monessa kanavassa. Emmekä me halua vain esitellä tuotteitamme, vaan osallistua laajempaan keskusteluun ja vaikuttaa koko alaan sekä suomalaiseen ruokapöytään. Pohja on nyt rakennettu sille, että tuotteen löytyessä kaupan hyllystä kuluttajat tietävät mistä on kysymys, mutta työ toki jatkuu.

Finnforelin tulevaisuus

Kun Sukulaa pyytää miettimään Finnforelin tulevaisuutta viiden vuoden päästä, näkee hän, että yrityksellä on mahdollisesti jo ensimmäinen tehdas ulkomailla ja Varkaudessa laajennukset käynnissä.

– Vuonna 2023 haluamme olla siinä tilanteessa, että markkinaosuutemme tuoreen kalan osalta olisi Suomessa 20%. Siinä vaiheessa tavoitteena on olla Suomen tunnetuin kalabrändi, joka on saanut myös kansainvälistä tunnustusta kiertotalouden ratkaisujen kehittämisessä. Varkauden alueen Sukula näkee hyvänä paikkana tehdä liiketoimintaa myös tulevaisuudessa.

– Täällä on mukavan avoin ilmapiiri. Meininki on rehtiä ja asioista halutaan keskustella. Toiminnastamme ollaan oltu kiinnostuneita ja erilaisia yhteistyöpyyntöjä ja liiketoimintaehdotuksia on tullut paljon. Vaikka matkan varrella on ollut haasteita, niin pidän siitä, että täällä asioihin tartutaan ja niitä saadaan aikaiseksi.