Finnforellilla suuri kasvupotentiaali
21.06.2018
Finnforel Oy:n kalanviljelylaitoksen vihkiäisiä vietettiin Varkaudessa 3.5.2018. Vihkiäistilaisuudessa puhunut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä näkee toiminnassa suurta potentiaalia. Saimaan Tuore -tuotemerkillä tuotteitaan markkinoivan Finnforelin luova johtaja Jyrki Sukula uskoo myös vahvasti kasvuun.
Kiertovesikasvatetun kirjolohen koe-erä myytiin alkukeväästä pikaisesti loppuun. Varsinaisen tuotannon nyt käynnistyttyä suomalaisen kirjolohen tuotanto kasvaa kerralla kymmenellä prosentilla.
– Finnforelin moderni kiertovesitekniikkaan perustuva laitos on yksityisen ja julkisen sektorin tavoitteellisen ja pitkäjänteisen yhteistyön tulos. Yrityksen ainutlaatuinen toimintakonsepti mahdollistaa koko tuotantoketjun mätijyvästä aina kaupan hyllylle sekä myös laajan teknologiakehityksen, sanoi maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä vihkiäispuheessaan.
Suuri merkitys kalataloudelle
Ministeri Leppä sanoo Varkauden kalalaitoksen kaltaisilla erikoistuneen elintarviketuotannon laitoksilla olevan suuri merkitys koko kalataloudelle.
– Kotimaisen kalan osuus ruokapöydässä on liian alhainen, ja sitä tulisi kasvattaa huomattavasti. Varkauden laitos vastaa tähän tarpeeseen. Tämänkaltaiset innovaatiot, kumppanuusmallit sekä tutkimus hyödyttävät sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Kotimaista kalaa tarvitaan lisää markkinoille ja valtakunnallisena tavoitteena on kalatalouden arvoketjua pysyvästi hyödyttävä kehitystyö.
Kansainvälistä potentiaalia
Ministeri näkee, että Finnforelilla on suuri kasvupotentiaali. Uusia investointeja toki hänen mukaansa tarvitaan, ja niihin hän myös kannustaa. Hallinnollinen prosessi jarrutti Varkauden laitoksen käynnistymistä, ja Lepän mukaan tilannetta halutaan jatkossa helpottaa.
– On tärkeää, että investoinnit etenevät, eikä hallinnollisen prosessin läpivienti hidasta tai estä niitä, ja toiminta pääsee joustavasti käyntiin. Puhdas, suomalainen ruoka on kasvava vientituotteemme, mutta alkutuotannon kannattavuus on kriittinen tekijä viennin menestyksessä. Meidän tulee saada aikaan toimivat ratkaisut, että onnistumme kansainvälisellä tasolla.
Uniikit tuotteet kiinnostavat
Finnforel Oy:n luova johtaja Jyrki Sukula kertoo myös uskovansa siihen, että oikein jalostetut, myydyt, markkinoidut ja brändätyt elintarvikkeet, kuten Saimaan Tuoreen lohifileet tulevat pärjäämään sekä meillä että maailmalla.
– Korkean lisäarvon omaavat uniikit tuotteet kiinnostavat asiakkaita. Halusin itse mukaan tähän bisnekseen siksi, että uskon vahvasti sen menestymismahdollisuuksiin ja kalanviljely alana kiinnostaa minua. Arvoketjumme kulkee mädistä haarukkaan ja olen pystynyt tarjoamaan tukea tuotteistukseen ja brändäykseen toisille, joilla on substanssiosaamista tältä alalta. Olemme miettineet koko kuvion tarkkaan alusta loppuun.
Vahvalla brändillä ala haltuun
Finnforel on panostanut Saimaan Tuore -brändiinsä. Sukula kertoo brändityön olleen perusteellista.
– Määrittelimme brändimme kulmakivet, jotka ovat tuoreus, helppous ja vaivattomuus. Teimme myös kuluttajatutkimusta ja testasimme erilaisia nimiä sekä graafisia ilmeitä. Kuluttajatutkimusten avulla brändimme jalostui veteen viittaavaksi sekä nimen että värien osalta. Havaitsimme tutkimuksissamme myös sen, että Suomesta puuttuu kuluttajien mielestä valtakunnallinen kalabrändi. Tunnetuin kala on norjalainen lohi ja tähän me haluamme ehdottomasti tehdä muutoksen.
Se, miksi Suomesta puutuu kalabrändi, johtuu Sukulan mukaan siitä, että kukaan ei ole aiemmin hoitanut tasaista virtaa tuotteita kuluttajille.
– Lohi on kala, joka ui vastavirtaan ja niin mekin haluamme toimia. Teemme asiat hieman eri tavalla, ja tästä muodostuu myös brändimme ydin. Tämän päivän kuluttaja on kiinnostunut paljon muustakin kuin hinnasta. Me panostamme ympäristöystävällisyyteen; tuotantoprosessissamme muovin määrä on minimaalinen, emmekä pakkaa tuotteita styroksiin, vaan kierrätettäviin pakkauksiin. Panostamme myös vaivattomuuteen kuluttajan näkökulmasta; tarjoamme helpon arjen elintarvikeratkaisun, joka on sekä terveellistä että proteiinirikasta. Tämä kaikki on osa tuotteemme tarinaa.
Viestintä on strategisesti tärkeää
Sukula kertoo, että Finnforel on panostanut viestintäänsä ja osallistunut aktiivisesti kalaan liittyvään keskusteluun.
– Olemme pyrkineet saamaan ihmisten tietoon sen, mitä alamme tekemään ja myös saavuttaneet valtakunnallista tunnettuutta olemalla aktiivisia monessa kanavassa. Emmekä me halua vain esitellä tuotteitamme, vaan osallistua laajempaan keskusteluun ja vaikuttaa koko alaan sekä suomalaiseen ruokapöytään. Pohja on nyt rakennettu sille, että tuotteen löytyessä kaupan hyllystä kuluttajat tietävät mistä on kysymys, mutta työ toki jatkuu.
Finnforelin tulevaisuus
Kun Sukulaa pyytää miettimään Finnforelin tulevaisuutta viiden vuoden päästä, näkee hän, että yrityksellä on mahdollisesti jo ensimmäinen tehdas ulkomailla ja Varkaudessa laajennukset käynnissä.
– Vuonna 2023 haluamme olla siinä tilanteessa, että markkinaosuutemme tuoreen kalan osalta olisi Suomessa 20%. Siinä vaiheessa tavoitteena on olla Suomen tunnetuin kalabrändi, joka on saanut myös kansainvälistä tunnustusta kiertotalouden ratkaisujen kehittämisessä. Varkauden alueen Sukula näkee hyvänä paikkana tehdä liiketoimintaa myös tulevaisuudessa.
– Täällä on mukavan avoin ilmapiiri. Meininki on rehtiä ja asioista halutaan keskustella. Toiminnastamme ollaan oltu kiinnostuneita ja erilaisia yhteistyöpyyntöjä ja liiketoimintaehdotuksia on tullut paljon. Vaikka matkan varrella on ollut haasteita, niin pidän siitä, että täällä asioihin tartutaan ja niitä saadaan aikaiseksi.
Vedenalainen kalalive pyörii jälleen
11.10.2024
Tervetuloa Ämmäkoski-seminaariin 11.10.2024
23.09.2024
Yrittäjän päivän päivällinen 5.9.2024
12.08.2024
Suosittu asuntokampanja saa jatkoa
15.03.2024
Hiilijalanjälkeä laskemassa
08.02.2024
Keski-Savoon omat matkamessut
12.01.2024
Varkauden seutu mukana Matka 2024 -messuilla
11.01.2024
Materiaalitehokkuutta etsimässä
13.12.2023
Tilaa uudistunut uutiskirjeemme
31.08.2023
Yrittäjän päivän päivällinen 5.9.2023
18.08.2023
Tekstiili-innovaatio Hackathon 22.-31.5.2023
15.05.2023
Hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2023!
19.12.2022
Vesi virtaa Ämmäkosken ohitusuomassa
01.12.2022
Sähköä ja säästöä auringosta
04.10.2022
Uusin Navitas News -lehti on ilmestynyt!
28.09.2022
Tervetuloa Työtreffeille 8.9.2022!
18.08.2022
Yrittäjän päivän päivällinen 5.9.2022
09.08.2022
Kuukauden yritystarina: Rakkaudella Emilia
26.01.2022
Haemme joukkoomme Yritysasiantuntijaa
30.11.2021
Kuukauden yritystarina: Yhdessä yrittäen
20.09.2021
Yrittäjän päivän päivällinen 5.9.
09.08.2021
Paristeel Oy on Vuoden Uusyritys 2021
14.06.2021
Woodhouse Paradise -ideakilpailu käynnistyy
11.06.2021
Markkinamahdollisuudet Ranskassa 20.5.2021
22.04.2021
MEET OUR GLOBAL TALENT AMBASSADORS!
06.04.2021
Navitas Yrityspalveluiden vuosi 2020
25.03.2021
Keski-Savon kehitys on kansallinen kysymys
18.03.2021
Ympäristöasiat haltuun -webinaari 23.3.2021
04.03.2021
Kuukauden yrittäjätarina: Iitulina Oy
17.02.2021
Pohjois-Savon vetovoimafoorumi 18.3.2021
16.02.2021
YOM-palvelun vuoden viimeiset koulutukset 0€
06.11.2020
Nuorten ääni kuuluviin Omilla Hoodeilla
16.09.2020
Varkaudessa on jokaiselle toinen luonto
07.09.2020
Yrittäjän päivän päivällinen 5.9.2020
14.08.2020
Marja- ja sienipäivä Varkaudessa 21.8.2020
17.07.2020
Dream Circus Oy on Vuoden Uusyritys 2020
10.06.2020
Some-Sampo-virtuaalimessut 23.5.2020
20.05.2020
Tositarinoita Pohjois-Savon mikroyrittäjistä
21.04.2020
Tuotekuvaustyöpaja ke 25.3.2020 klo 15-19
12.03.2020
Tervetuloa mukaan Keski-Savon HR-verkostoon
09.03.2020
Havuja #!@%&! -Bootcamp 16.–17.5.2020
02.03.2020
Varkaudessa vietettiin työllisyysviikkoa
24.02.2020
Varkaus sai arvovieraita eduskunnasta
29.01.2020
AFT kehittää toimintaansa uuden hallin myötä
05.12.2019
Työpaja tuo taitoja tarinallistamiseen
27.11.2019
Vanha Varkaus -yrittäjäkahvit 21.11.2019
12.11.2019
Kangaslammin Mantun linnalle uusi elinkaari
26.09.2019
Sopien: Tupailta Varkaudessa 19.9.2019
02.09.2019
Navitas Aamukahvit - Elinikäinen oppiminen
27.08.2019
Vuosikalenteri tarjoaa ilmastotekoja arkeen
22.07.2019
Uutuuksia Varkauden matkailukesässä
05.06.2019
Sosiaalipalveluista ikäihmisille 4.6.2019
21.05.2019
Koulutus: some rekrytoinnin tukena
13.05.2019
MessiLive.fi – kun työ kohtaa tekijänsä
08.05.2019
Henkilöstöuutisia Navitas Yrityspalveluissa
07.05.2019
Toivoa ja tekoja ympäristön hyväksi 7.6.2019
30.04.2019
Varkaus valmistelee elämyskeskusta
17.04.2019
Savon Sampo -palkinto Vekara-Varkaudelle
08.04.2019
Hurraa Ura! – Työtä ja osaamista alueelle
13.02.2019
Vuoden 2018 tuloksiamme
08.02.2019
Etsimme yritysasiantuntijaa joukkoomme
11.01.2019
Varkaudessa vietettiin TeknologiaTiistaita
27.11.2018
Tulevaisuuden tekijät - Teollisuus tutuksi
23.11.2018
KAUPPAKATUA ELÄVÖITETÄÄN JOULUKAUDELLA
24.10.2018
BLOGI: KASVU LÄHTEE KORVIEN VÄLISTÄ
03.10.2018
Etsimme SOPIEN-hankkeeseen yrityskehittäjää
19.09.2018
Kesämatkailuneuvoja viihtyy Varkaudessa
31.07.2018
Veto- ja pitovoimainen Warkaus
24.07.2018
Uniikkeja vaatteita Varkaudesta maailmalle
16.07.2018
Yrittäjyys on ongelmanratkaisua
11.07.2018
Vuoden Yritys uskoo yhteistyöhön
08.07.2018
Insite – komediaa bisneksestä
30.06.2018
Lentoaseman tulevaisuus selvityksessä
27.06.2018
Finnforellilla suuri kasvupotentiaali
21.06.2018
Varkaus houkuttelee asunnonostajia
21.06.2018
Ajankohtaista kehitystyötä sote-alalla
13.06.2018
Kevään Navitas News on ilmestynyt!
22.05.2018
Industry Finland rekrytointitapahtuma
06.04.2018
Kaupungilta kesätyötukea yrityksille
28.03.2018
Sampea ja Samppanjaa kymmenettä kertaa
22.03.2018
Sopiva hallituskumppani yritykselle?
19.03.2018
Kesätyökilpailu 9-luokkalaisille!
15.03.2018
Vuosi 2017 sujui positiivisessa vireessä
07.03.2018
Kaksi varkautelaisyritystä Kasvu Openiin
28.02.2018
Talvi-Vekara 5.-11.3.2018
26.02.2018
Organisaatiomme on uudistunut
14.02.2018
Haetaan kesätyöntekijöitä
14.02.2018
Warkaus kampus pop-up -päivä 23.2.2018
14.02.2018
Työllisyysviikko starttaa viikolla 8
14.02.2018
Yrityksesi sivuvirroista lannoitebisnestä?
14.02.2018
Kasvu Open käynnistyy Kasvupajalla 7.2.2018
26.01.2018
Haussa nopeita kokeiluja Pohjois-Savoon
18.01.2018